Utbildning

Vuxenutbildning – är det verkligen bättre än formell utbildning?

Utbildning är en pågående process som underlättar förvärv av färdigheter, kunskap, värderingar, attityder, övertygelser och seder. Utbildning är allmänt känt som utbildningens läroplan. Utbildningens grundläggande funktioner är att i elevernas sinnen inskärpa de kunskaper som de behöver för det dagliga livet.

Detta innebär undervisning i läsning, skrivning, undervisning i matematik, naturvetenskap och geografi, undervisning i historia och kritiskt tänkande, undervisning i filosofi samt att främja förståelsen för språk, musik och idrott. Det finns många andra former av utbildning, t.ex. yrkesutbildning och teknisk utbildning, vuxenutbildning, skolutbildning och undervisning i främmande språk.

Utbildningssystemet i USA har en mycket rik historia och en rik tradition. Under de senaste hundra åren har utbildningssystemet i USA genomgått djupgående förändringar, mest påtagligt inom skolans ekonomi. Ända sedan andra världskriget, då USA anslöt sig till krigsansträngningarna mot den tyska regimen, har utbildningssystemet i USA förändrats till det bättre. Skolfinansieringssystemet i USA bygger i första hand på en elevs förmåga att betala för sin egen utbildning.

Med elevernas och föräldrarnas förändrade behov har pedagogerna varit tvungna att utveckla sina utbildningssystem för att passa elevernas behov. En viktig aspekt av utbildningssystemet är det informella utbildningssystemet. Informell utbildning består av följande aktiviteter: lyssnande, tolkning av andras idéer, observation, ledarskap, problemlösning, kreativitet, självdisciplin och kommunikation. Den omfattar också utflykter, kultur- och fritidsaktiviteter, hemundervisning, undervisning och handledning i engelska som andraspråk (ESL) samt vildmarks- och äventyrsaktiviteter. Ett viktigt inslag i det informella lärandet är den självdisciplin som gör det möjligt för eleverna att sätta upp mål, arbeta mot dem, uppnå dem och ge beröm och konstruktiv kritik.

Till skillnad från det formella utbildningssystemet, där eleverna följer en föreskriven läroplan som bygger på en given uppsättning normer, lär sig under lärares övervakning och undervisas av lärare som följer föreskrivna klassregler, lär sig eleverna i det informella utbildningssystemet i sin egen takt. Den frihet som eleverna har i det informella utbildningssystemet är dock mycket större än i det formella utbildningssystemet. Eleverna tillåts utforska olika begrepp och utveckla sina egna självständiga idéer. De kan ägna sig åt sina intressen i sin egen takt och kan inhämta kunskap från olika andra källor än de traditionella klassrummen.

Det finns många fördelar med vuxenutbildning. För det första ger den vuxna en möjlighet att återgå till utbildning och lära sig de färdigheter de behöver för att tillämpa sina kunskaper på arbetsplatsen. Dessutom gör icke-formell utbildning det möjligt för vuxna att aktivt delta i utformningen av utbildningssystemen. Detta innebär att icke-formell utbildning erbjuder en rik miljö för att bedriva forskning, delta i debatter och diskussioner i skolan och besöka skolor och andra utbildningsinstitutioner. Vuxna kan också få ytterligare yrkesutbildning som gör det möjligt för dem att förbättra sina befintliga färdigheter. Den bästa fördelen är att vuxna kan dra nytta av icke-formell utbildning oavsett om de fortfarande är anställda, precis har lämnat arbetsplatsen eller vill vidareutbilda sig.

Vuxna kan dra nytta av icke-formell utbildning lika mycket eller till och med mer än vad de skulle ha dragit nytta av en formell utbildning. De mest uppenbara fördelarna med icke-formellt lärande är ökad inlärning och förbättrad bibehållande. Vuxna förbättrar också sina utsikter till arbete genom en ökad förståelse för sina arbetsuppgifter, ökad självkännedom och en bättre förståelse för hur deras liv och arbete hänger ihop. Vuxna får också bättre möjligheter att anpassa sig till förändringar på arbetsmarknaden. En förbättrad förståelse för marknaden gör det möjligt för personen att bedöma situationer som kan kräva anpassning för att tillgodose förändringar som kan uppstå till följd av förändringar i ekonomin. Vuxna som inte har slutfört en formell högre utbildning får således en berikad förståelse för arbetsmarknaden, en mer realistisk syn på arbetsmarknaden och ökade möjligheter att dra nytta av dessa möjligheter.